تندیس گرافیک

طراحی /چاپ /تیزر /کلیپ و....

تندیس گرافیک

طراحی /چاپ /تیزر /کلیپ و....

سبک شناسی موسیقی راک

سبک شناسی موسیقی راک

rock &roll : راک اند رول که یکی از سبکهای تاثیر گذار و متداول در موسیقی راک است، روندی غیر قابل پیش بینی را طی کرده است. در ابتدا زمانی که راک باز ها موسیقی "کانتری" و "بلوز" را با هم تلفیق کردند، راک دارای مشخصه های بارزی مثل آنارشیسم بود ولی بعدها با گذشت زمان، این مشخصه نادیده گرفته شد و این نوع موسیقی به سمت کسب مهارت و ایجاد تحول رفت. از موسیقی پر انرژی Chuck Berry گرفته تا هارمونیهای زیبای بیتل ها و موسیقی روح نواز Otis Redding همه و همه در گروه راک اند رول قرار گرفت. اما rock &roll جذابیت موسیقیایی خود را فقط برای چند سال حفظ کرد. گوناگونی بسیاری که در سبکهای مختلف راک پدید آمد، به قول بعضی از متخصصین هسته اصلی راک از هم پاشید...
Pop rock :
پاپ-راک یکی از عمده ترین شاخه های موسیقی محسوب می شود که به طور کلی به هر نوع موسیقی پاپ ساخته شده پس از دوران جذب راک اند رول به پاپ، Pop rock می گویند. از ویژگیهای این سبک ملودیک و گیرا بودن موسیقی آن است و تکیه آن بر موسیقی لاینقطاع است که با چیره دستی نواخته می شود. از گروههای مشهور فعال در این سبک که تعداد آنها کم هم نیست می توان به Everly Brothers، Madonna و Rowded House اشاره کرد.
Soft Rock :
اگرچه سبک سافت راک در اوائل دهه هفتاد پایه گذاری شد اما زمزمه های آن از اواخر دههء شصت آغاز شده بود. Soft Rock موسیقی ملایمی است که بیشتر تکیه بر خواننده و ترانه سرا دارد تا نوازنده؛ تجاری نگاه کردن به موسیقی یکی از ویژگیهای این سبک است. Soft Rock تا حدی متمایل به پاپ-راک است اما با فضایی ملایمتر و نرمتر. گروههایی مثل "کارپنترز" و "شیکاگو" تکیه بر موسیقی ساده و ملودیک داشتند و در طول حیات خود با تهیه کنندگان مختلفی کار کردند. در طول دههء هفتاد، Soft Rock بازار موسیقی را تحت تاثیر خود قرار داد و به طور جدی موسیقی تلفیقی هم اثر خود را دچار دگرگونی کرد.
Grunge :
سبکی که اوج درخشش آن در دهه ۹۰ اتفاق افتاد و تبدیل به محبوب ترین سبک هارد راک این دهه شد و این درخشش نتیجه خلاقیت kurt cobain و بقیه اعضای Nirvana بود. سبکی که از دل the Stooges و Black Sabbath برخاست و حاصل ترکیب موسیقی punk و heavy metal بود و البته گرایشش بیشتر به سمت پانک بود تا Heavy metal؛ بخصوص در انتخاب اشعار و نوع اعتراض موسیقیایی آن. اما در نحوه نواختن ریف ها به heavy metal شباهت بیشتری داشت. این سبک دارای دو نسل و دوره ی مشخص است: نسل اول شامل گروه های Green River، Mudhoney وSoundgarden می شود که این موج هنوز هم ادامه دارد و ریف های آن سنگین تر و خشن تر از ریف های دوره ی دوم است. مشهور ترین گروه از موج دوم Nirvana است که موسیقی آن ملودیک تر از سایر گروه های Grunge است و مهمترین ویژگی آن stop-start زیاد آن است. متاسفانه در کشور ما Nirvana را فقط متعلق به سبک Alternative metal می دانند و به تبع آن هر گروهی را که در موسیقیش stop-start به کار می برد به این سبک مربوط می دانند؛ البته سبک های موسیقی هارد راک و متال آنقدر متنوع است که به سختی میتوان مرزی مشخص بین آنها کشید.
Alternative Rock:
آلترنیتیو راک یکی از شاخه های راک است که تمام گروهای پست_پانک (post_punk) را از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه ۹۰ تحت تاثیر خود قرار داده است. alternative rock شامل سبکهای گوناگونی میشود .از ملودیهای زیبای jangle_pop گرفته تا ملودیهای آزار دهنده و یک نواخت industrial metal. باحتساب موفقیت بی سابقه "نیروانا" در سال ۱۹۹۱ می توان به نوعی گروهای آلترنیتیو را به دو دوره مجزا تقسیم بندی کرد:
در طی دهه ۸۰ اکثریت گروهای alternative تحت نظارت شرکتهای توزیع و پخش مستقل فعالیت داشتند. گروهایی که تحت نظارت شرکتهای بزرگ فعالیت میکردند، توانستند شرایط ایده آل را به دست آورند. به هر صورت آنچه در مورد گروههای alternative دهه ۸۰ میتوان گفت، آن است که به علت شرایط موجود آن دوران از مسیر اصلی خود منحرف شدند.
در میان سبکهایی که جزو این گروه دسته بندی شده اند، می توان از pop
alternative dance،jangle pop ،post_hardcore punk ،funk_metal ،punk_pop و experimental rock نام برد که تمام این ژانرها بعد از انقلابی که نیروانا در این زمینه بوجود اورد پایه گذاری شدند.ولی مشخصا زمانی راه برای آنها هموار شد که خیلی از گروههای تازه کارِ alternative با شرکتهای بزرگ قرارداد بستند. در نتیجه alternative rock در دهه نود دارای نظم بیشتر و هارمونیک تر از همتای خود شد.مخصوصا از دوره ای که ثابت شد سازهای سنگین تر دارای جذابیت تجاری بیشتری هستند، بیشتر گروههای دههء نودی با شرکتهای بزرگ فعالیت نکردند و ترجیح دادند با شرکتهای مستقل که محدودیت کمتر و آزادی بیشتر داشتند، همکاری کنند.
Hard Rock:
از نظرِ اکثریت دست اندر کاران موسیقی، دو سبک هارد راک و هوی متال مشابه هستند. چرا که شباهتهای بسیار زیادی بهم دارند. در هر دو مورد صدای خشن گیتار کاملا قابل تشخیص است و بطورِ معمول نقش اساسی را در گروه، خواننده اجرا می کند که معمولا وظیفه نواختن سازی را هم به عهده دارد. اگر چه تفاوتهای اساسی نیز دیده میشود از جمله لزوم وجود ریتم در پس زمینه موسیقی هارد راک. در صورتی که این ویژگی در موسیقی هوی متال دیده نمی شود بلکه این نوع موسیقی بر صدای خشن و وحشی گیتار و ریتمهای کوبه ای تکیه دارد.
هارد راک در اواخر دههء ۶۰ رشد خود را آغاز کرد و بعنوان یک موسیقی روان گردان باب شد و تحولی در زمینه موسیقی راک ایجاد کرد. در هارد راک کمتر از blues از بداهه نوازی استفاده شده و در عین حال به خشونت سبک هوی متال نیست. اگرچه همان سولوهای طولانی و همان صداهای خشن در هارد راک نیز یافت میشود. در این سبک این ریتمها و ریفها هستند که بیشترین اهمیت را دارا هستند و باید به بلندترین شکل ممکن نواخته شوند.
Punk Ruck
۳ تعریف هست که تو فلسفهء راک به طور کلی، و خصوصا تو پانک اصله (که به هم کاملا مرتبطن):
▪ Iconoclasm : تمایل به نابودی آنچه مقدس شمرده می شه، و یا رایج یا سنتی است
▪ Nihilism : نفی کردن و بی پایه و اساس دونستن تمام ارزش ها- بدون ارائهء راه حلی - و اعتقاد به اینکه هیچ چیز به طور مطلق قابل فهم نیست
▪ Anarchism : تمایل به بی نظمی و ابهام؛ ضد ارزشهای نرمال در جامعه بودن، و کلا ضد هر چیزی که از رشد و پیشرفت جلوگیری کند؛ و مخالفت با قدرت متمرکز سیاسی
[البته اینها تعریف های خیلی خلاصه و کلی هستند]
حالا خود punk... اعضای پانک عقاید آزادیخاهانه شون رو از طریق هنرهای مختلف ابراز می کنن، که مهمترین اونها موزیک ه. همچنین نقاشی، شعر، و داستان کوتاه. پانک ها از این طریق از خلاقیتشون برای به نمایش گذاشتن نارضایتیشون از ظلمها و استبداد حاکم بر جامعه، استفاده می کنن.

موسیقی پانک دارای Lyric های خشمگین و تند و سریع، در مورد مدرسه/AcademY، ناخشنودی از شرایط اجتماعی، ارتباطها/relationships، و مسائل خانوادگی ست. یکی دیگه از مشخصات این سبک اینه که بعضی از آهنگهاش به کوتاهی ۲ دقیقه است. ولی حتی تو این زمان کم، آهنگهاش می تونن حس خواننده رو منتقل کنن- که این آهنگها معمولا خشم و عصبانیت رو نشون می دن. هدف این موزیک شوک آوردن، اهانت کردن، و حمله کردن به دیدگاههای عام است!
طرز لباس پوشیدن punk ها هم بیانگر دیدگاه این سبک ه. پانک ها خودشون رو به شکلی در می آرن که خارج از عرف باشه؛ به این ترتیب حسی که نسبت به جامعه دارن، و همچنین ظلم ها و فقر در جامعه رو منعکس می کنن. اونها از وسایل/object های معمولی ای مثل دکمه، تیغ، سوزن، و تکه های پارچه استفاده می کنن، و به عنوان سمبل حس هایی که می خواد بیان کنن، از اونها استفاده می کنن. پانک بودن کمک می کنه که هر کس بتونه فردیت/شخصیت خاص خودش رو پیدا کنه، بدون اینکه از طرد شدن یا مورد قبول واقع نشدن بترسه.
برای مثال، روی کلاه sweatshirt پانکی، تکه ای پارچه دوخته شده که کلمهء Unity روش نوشته شده است... این معانی مختلفی می تونه داشته باشه، و در راس- خواستن وحدت در جامعه. و ژاکت جین پاره پوره ای که روی اون کلمه های مختلفی نوشته شده که نشون دهندهء سختیها، دردها، و ظلمهاییه که جامعه ایجاد می کند، می باشد. پارگی لباس پانکها منعکس کنندهء فقر در جامعه و همچنین خشم است!

در بین دختر و پسرهای punk شلوار جین هایی که رنگ و روشون رفته هم زیاد دیده می شه. بعضی از دخترها در پانک دامن های کوتاه یا شلوار چرم هم می پوشن؛ همچنین گاهی آرایش غلیظ، ولی خلاف عرف. موهاشون رو به رنگ های عجیب غریب می کنن، و به صورت نا مرتب یا spiked یا به حالات غیر معمول در می آرن- درست خلاف اون چیزی که تو جامعه مورد قبوله!
یه نکتهء جالب؛ چند روز پیش یه جایی خونده بودم که کلا پول خیلی زیادی برای ‌fashion های hip-hop در آمریکا خرج می شه: اولا- دقت کنین، سبکی مثه hip-hop یه fashion لعنتی خاص داره که می خواد مردم ازش تقلید کنن! در حالی که سبکی مثه Punk راه رو واسهء نشون دادن فردیت/individuallity خاص هر کس باز می کنه!

دوما- مردم این همه پول خرج می کنن که تو مد hip-hop باشن، در حالی که سبکی مثل punk یکی از دلایل طرز لباس پوشیدنشون، منعکس کردن فقر تو جامعه است.
فقط تفاوت رو ببینین!
band هایی مثل The Velvet Underground و The Silver Apples با ترکیب کردن هنر، ایده آل های ضدارزش، و تقابل فرهنگی، با موزیک rock n roll، تاثیر شگفتی در بوجود اومدن Punk Rock در دهه ی ۷۰ داشتند.
در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰، رویدادهای اجتماعی، مانند جنگ ویتنام، تورم، و بیکاری، در موسیقی اون دوران خودش رو منعکس می کرد. در حالی که موسیقی جدی تر می شد، اما ارتطباتش با مسایل روزمره زندگی کم می شد و بیشتر حالت escapism (فرار از واقعیات) می گرفت. در همین زمان بود که گروههای پانک در انگلیس با تاثیر گرفتن از این جو، و همچنین با کمک از موسیقی بعضی از bandهای آمریکایی، رو به گسترش رفتند. از اولین و مشهورترین این گروهها، The ### Pistols بود.
lyric های پانک بیشتر به محکوم کردن طبقه ی اشراف انگلیس و بی صداقتیشون، و همینطور به اعتراض های ناامیدانه و خشونت بار بر مسایل و مشکلات اجتماعی، می پرداخت.
در سال ۱۹۷۶، manager گروه The ### Pistols، مصاحبه ای با BBC ترتیب داد، که در آن اعضای ### Pistols عقاید رو راست و رک، و در خیلی از مواقع- تهین آمیزشون رو به عموم ابراز کردند. در پی این مصاحبه وزیر آموزش و پرورش انگلیس و هیات مدیره ی هنر لندن، مخالفتشون رو با پانک ها نشون دادند و به مردم ”قول دادند“ از پانک ها جلوگیری کنند!!

و بعد از همین مصاحبه بود که پانک ها با مخالفت بیشتر عموم مواجه شدند. اما این مخالفت نتیجه ی عکس داشت و تعداد بیشتری رو نیز به سوی خود جلب کرد.
پانک باعث می شد مردم نگاهی به برخی حقایق بیاندازند، و عموم مردم از چیزی که می دیدن خوششون نمی اومد. (مثل اون جمله ی سینوهه که می گه: ”ممکن است لباس و زبان و رسوم و آداب و معتقدات مردم تغییر کنه، اما حماقت آنها عوض نخواهد شد؛ و در تمام اعصار می توان به وسیله ی گفته ها و نوشته های دروغ مردم را فریفت. زیرا همانطور که مگس عسل را دوست دارد، مردم هم دروغ و ریا و وعده های پوچ را که هرگز عملی نخواهد شد دوست می دارند.“).... در کل پیام اصلی پانک این بود که هر کس، خودش باشه- یک individual (فرد) خاص برای خود باشه. John Lydon گفته بود ”تنها چیزی که می خوام به مردم بدم، فردیت خاص خودشونه....

Heavy Metal: بعد از اینکه هارد راک تو بریتانیا شکل گرفت در اواسط دهه ۷۰ به آمریکا رسوخ کرد و گروههائی این سبک رو با حال و هوای خاص و با سلیقه آمریکائی اجرا کردن . استفاده از کورد های سنگین تر و شعرهای رویائی و یا ترسناک از خصوصیات این سبک ه که در اعتراض به وضعیت حاکم بر جامعه است. هوی متال هم برگرفته شده از blues/rock می باشد با صداهایی خشن تر و ممتد تر ولی همان اثرِ روانگردانی موسیقی اواخردهه ۶۰ را داراست. متال اثرِ blues را از بین برد و در عوض همان ریفهای قوی گیتار را باقی گذشت.

در اواخر دهه هفتاد هوی متال بعنوان یکی ازسبکهای موفق تجاری ظاهر شد که در واقع یکی از شاخه خه های rock & roll یا به بیانی بهتر فرمی تغییر یافته از آن است. در سه دهه بعدی ، موسیقی متال بعنوان عضوی جدا نشدنی از موسیقی روز و معمول مطرح شد و همواره در جدول پرفروشترین ها حضوری فعالانه داشت. بیشترِ مخاطبان این سبک را نوجوانها بخصوص نوجوانان سفید پوست تشکیل می دهند. منتقدین نیز نظرِ مثبتی راجع به این سبک دارند و آنرا برخلاف باورِ عوام، متال را موسیقی ای بر پایه خشونت و صداهای ناهنجار نمی دانند. بلکه بر این باورند که گیتاریستهایی این سبک دارای تکنیک، سرعت و مهارت خوبی هستند. در تمام زیرشاخه های این سبک نیز دیده می شود که گیتار به عنوان سازِ اصلی ایفای نقش می کند و اصولا گیتار محور اصلی موسیقی هوی متال را تشکیل می دهد و ریف همراه با سولو نقش اساسی را بازی می کنند. به طورِ خلاصه می توان گفت که هوی متال همان راک اند رول است بدون ته مایه بلوز و فراز و نشیبهای خاص ریتمها. این خاص بودن را در تمام شاخه های موسیقی متال، از پاپ متال گرفته تا ترش متال، می توان مشاهده کرد. در آخر متذکر می شوم که در موسیقی متال تمام سازها، نه فقط گیتار، با خشونت هر چه بیشتر نواخته می شوند. گروههای معروف هوی متال دهه ۷۰: Aerosmith - Kiss - AC/DC - Motorhead - Def Leppard - Iron Maiden

Thrash Metal:
ترش متال این سبک از موسیقی متال که مملو از ریتمهای مختلف به همراه صدای مخرب Distortion گیتار الکتریکی که با صدای غیرطبیعی خواننده ترکیب شده است، قفط برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر مضامین اشعار خاصی استفاده می شود که تنها هدف آن در تلاش برای نمایش ترس از دنیای مدرن و پوچ امروزی، مرگ بدلیل معضلات بی ارزشی چون: اعتیاد، جنگ، اضطراب در مواجه شدن با فرهنگهای نا آشنا و مخرب، تنفر از وضعیت نامناسب موجود، پرخاش به دولتمردان و سردمداران حاکم که با واقعیتهای زندگی انسانی و معتقدانه بیگانه اند، سیر می کند.این Style رو اصلی ترین سبک مشتق از Heavy Metal میدونن. گیتاری پرخاشگر ، سرعتی ، تکنیکی ، جوی سنگین که عموما گیتار اون چیزی نا موزون و فراتر از ملودی آهنگ مینوازه. چیزی که شاید در اوابل کار با Speed Metal یکسان به حساب میومد. اما گروههای مثل Metallica و Megadeth که جزو بهترین های این سبک بودند چیزی فراتر از این رو به نمایش گذاشتند.

Power Metal:
چیزی که به عقیده کارشناسان سعیش برای نشون دادن همه چیز ما بین NWOBHM تا Harcore Thrash ی که Pantera رو میشه ازش نام برد داره. در اون خشونت ذاتی Rock و Melody های زیبای Black و خشونت Vocal در Death به چشم میخوره. گروه هایی مثل Iced Earth ، Blind Guardian ، Pantera رو نمونه های خوبی برای Power میدونن.
Doom Metal:
سبکی که سهم تکنیک رو در اون بسیار بالا میدونن. سبکی بسیارارام ، وحشت آور و با یک حس سنگین همراه میدونن. گیتاری تیره و سنگین رو برای القا این حس در این سبک استفاده کردند. گروههای خوب این سبک رو میشه Paradise Lost ، My Dying Bride و Anathema نام برد. گروههایی که به دلیل وجود این سبک حزن ، تیرگی ، استفاده از یک فضای سنگین و مهمتر از همه یک Technic خاص این سبک در کارهاشون دیده میشه.
Speed Metal:
سبکی که شاید در اوایل دهه ۸۰ جزو پرطرفدار ترین مشتقات Heavy به حساب میدومد. سبکی که طبق نامش سرعت اصلی ترین خصیصه اون به حساب میاد. سوزش و خشونت خاص خودش و حمله های سریع و دقیق به گیتار داره. چیزی که به سرعت با Thrash قرین شد و گروههای بزرگی مثل Metallica ، Slayer ، Megadeth و Anthrax ازش سود بردند.
Industrial Metal:
سبکی مانند اسمش. سبکی که اون رو نوعی تلفیق از موسیقی Electronic و متال میدونن. کارهای عموما ریتمیک تر ، گاها با شکل Dance ، دارای گیتارهای با Distortion بالا و استفاده از صدای بلند . چه برای گیتار و چه برای Vocal . این سبک موسیقی به دلیل استفاده از ریفهای گیتار ، و استفاده از Distortion بالا توانسته در بین سبکهای متال جای بگیره. گروههای مثل Rammestein و Fear Factory رو میشه نمونه های این سبک دونست.
Progressive Metal:
سبکی که خشونت ، صدای بالا و حس کلاسیک و بزرگ ProgRock رو در هم آمیخت. نمونه بارزش Dream Theater رو میشه نام برد. گیتار تکنیکی و سبک متفاوت آهنگ های این سبک نشان دهنده خاص بودن آن هم هست. چیزی که شاید در دید اول چندان متال به نظر نیاد.
Rap Metal:
سبکی که از اسمش بر میاد که چه موسیقی ارایه میده. پیوند ما بین ریفهای خشن و سریع متال رو با گیتار متمایز سبک Rap پیوند زد. تا جایی که جزو پر طرفدار ترین های Alternative شد. شروع این سبک رو توسط Anthrax میدونن. با آن کار Comic خودشون با نام "I�۰۳۹;m the Man," که در اون ریفهای سریع گیتار متال رو با Rap یکی کرد. این دسته از گروههای Alternative سبکهای دیگری از جمله Funk و Hip Hop رو هم به متال اضافه کردند. اما هیچ کدام مثل Rap Metal مورد توجه قرار نگرفتند. اما میان این گروهها هم Limpbizkit مورد توجه ترین در Rap Metal شد. این سبک جوی بسیار Heavy داره.
Goth Metal:
سبکی که جو سرد و غم انگیز Goth Rock رو صدای بلند و خشن Heavy Metal پیوند میزنه. چیزی که حس Melodramic تاترو مسایل دینی و مذهبی و همینطور ترس اون رو میتونست به خوبی نشون بده. جوی که گروهایی مثل Judas Priest در اوایل کار از اون زیاد استفاده میکردند. شبیه سازی روح ، صداهای شدید آسمانی و از این قبیل که بعدها توسط همین گروه ها تحت عنوان Gothic نام برده شد. Gothic جوی سرد ، ترسناک و غم انگیزی داره. سبکی در اون سعی میشه صدای خواننده تاریک و تاریک تر به نظر بیاد. سبکی نزدیک به Doom .
● PopMetal:
سبکی که باز هم نامش نشان دهنده کارهاش هست. سبکی مهمترین خصیصه های Rock از جمله ریفهای گیتار رو با جو عمومی و شاداب تر POP پیوند زده. استتفاده از جنبه های متمایز و بارز پاپ مانند هم خوانی کردن از مهمترین خصیصه های این سبک است.
Alternative Metal:
به عده خیلی ها Alternative رو شاید بشه مستقل تر از باقی Style های در نظر گرفت. چیزی که خودش از دل Heavy Metal که در حقیقت هسته مرکزی موسیقی متال هستش بیرون آمده. چیزی که اون گیتار Heavy رو داره. اما کمی با خواست عمومی منطبق تره. با توجه به نوع موسیقی که ارایه میده از سبکهای دیگر متال بیشتر در دید عموم مطبوع واقع میشه. سبکی که در بدو ورودش در بر دارنده Garage Punk ، Funk ، Rap ، Industrial و چندی دیگر بود. گروههایی مثل Korn و Tool رو میشه بهترین ها و سردمداران AltMetal دونست. اون رو به درست یا غلط گاها NU METAL و یا AGGRO METAL هم نام میبرند. گروههای مثل KORN ، Limp Bizkit و یا Marylin Manson رو بهترین های این موج نوی متال میدونن.
Scandinavian Metal:
سبکی که اونرو در ابتدا مختص کشورهای حوضه Scandinavi مثل نروژ و سوئد میدونستند. چیزی مرکب از Black متال در نروژ و Death متال در سوئد. موسیقی با نویز بسیار بالا، شلوغ ، بینظم و جیغ وار که با جوی Melodic که با Keyboard ایجاد میکنند غمگین جلوه میکنه. جو سرد این موسیقی رو بارها و بارها به زمستانهای سرد این منطقه نسبت دادند. این سرما به خصوص در Black به چشم میاد. موسیقی که بعد از سالهای ابتدایی اون با تکنیک خاصی در اجرای گیتارها همراه شد. از این گروه ها میشه Opeth ، Therion و Burzum رو نام برد.
Symphonic Black Metal:
موسیقی که برای اولین بار از Black متالهای نروژ منتشر شد. جوی سرد ، حزن انگیز ، خشن و با جوی Melodic با Keyboard . گاها در کارهای بزرگ این سبک از گروههای یزرگ ارکستر برای او جو ارکستریک و یا به عبارتی Melodic استفاده کردند که Dimmu نمونه بارز اونهاست. گروههای Black از ابتدا سعی بر برداشتن محدودیت های گیتار آرام و تلفیق آن با Goth متال داشتند. خصیصه وهم آور بودن و صدای سرد Goth با این کار به Black پیوست. این موسیقی با گروهایی مثل Gathering از صدای لطیف و احساسی خوانندگان زن هم بهره جست. Dimmu Borgir نمونه بی نقص این سبک به شمار میاد.
Death Metal:
سبکی که از دل Thrash بیرون آمده. موسیقی که سعی بر نشان دادن جنبه های مرگ ، درد و رنج کشیدن داره. موسیقی که اشعار حزن انگیز اون با صدای بلند و خشن ادا میشه. موسیقی که سرشار از ملودی های زیبا و قوی است. این موسیقی شاید در دید عموم دارای هوادارن زیادی نباشه. اما جزو قوی ترین سبکهای موسیقی متال به حساب میاد. این سبک خود رو بی شک مدیون گروه Death و از اون مهمتر CHUCK بزرگ میدونه.
____________

۵۰ آلبوم که موسیقی را متحول کردند


 پنجاه آلبومی که موسیقی را متحول کردند
در یک نظر کلی آلبوم تعریفی است که در قرن بیستم ظهور کرد. نام آلبوم به طور مشخص اولین بار در سال ۱۹۰۹ به کار گرفته شد، زمانی که باله فندق شکن چایکوفسکی به صورت چهار دیسک دوطرفه در یک بسته ارائه شد. اولین جدول ده انتخاب اول این پدیده نوظهور موسیقی نیز برای اولین بار در تاریخ ۲۸ جولای ۱۹۵۶ در بریتانیا استفاده شد که امسال وارد پنجاهمین سال آغاز به کار خود شده است.... در حالی که تک آهنگ ها تاثیری زودگذر و ناپایدار داشتند، آلبوم ها توانستند با شکل پایدارتر خود نوعی میزان سنجش صحیح تر و دقیق تر را به موسیقی پاپ و راک وارد کنند. با تک نگاهی به مجموعه های یکدیگر، دوستی ها شکل گرفته اند، عشق ها شکوفا شده و گروه ها تاسیس شده اند
مجموعه آلبوم های یک نفر نگاهی مختصر به شخصیت اوست: مانیفستی نشان دهنده عقیده او درباره هر آنچه با آن موافق یا مخالف است. قبل از جای گیری لیزر به جای سوزن، آلبوم ها ابعاد مختلفی داشتند. بازی بازی ای بودند با دو نیمه، سازه ای به سوی یک وقفه و این ابعاد مهمتر از تعداد آهنگ های سازنده آنها بود. حداقل آلبوم های خوب این چنین بودند. بعضی هنوز هم هستند، جز اینکه زمانی بیش از ۷۰ دقیقه دارند، خیلی بیشتر از اجدادشان. شیوه زندگی پیرامون آلبوم ها شکل می گرفت ، دوپینگ با آلبوم، عشق ورزی با آلبوم . آلبوم مورد علاقه ات را با ترس و لرز به کسی قرض می دادی، با تاسف آنها را جایگزین می کردی. این چیزی است که نسل های جوان و نه چندان جوان از آلبوم به یاد می آورند. اما این همه چقدر طول خواهد کشید امروزه به آلبوم ها بلکه آهنگ های مورد علاقه دانلود می شوند.
سیستم های پخش موسیقی برنامه هایی مانند درست کردن لیست آهنگ های مورد علاقه، یا پخش تصادفی Random دارند و شنوندگان از گذاردن یک ساعت یا بیشتر زمان برای یک هنرمند خسته شده اند. آلبوم به شکلی که ما امروزه می شناسیم بیشتر از ۵۰ سال دیگر دوام نخواهد داشت، یا حتی ۱۰ سال.
اما همچون یک نقاش که آثارش را در قالب گروهی در یک گالری نمایش می دهد، آهنگ ها نیز همچنان براساس موضوع یا زمانشان در دسته هایی طبقه بندی شده و همگی به نوعی مانند الگوی اولیه باله فندق شکن ارائه خواهند شد. در این صفحات ۵۰ عدد از این مجموعه وجود دارند که با خط سیر نزولی به ترتیب اهمیت دسته بندی شده اند، آلبوم هایی که هر کدام تحولی عظیم در جریان زمان خود به وجود آورده و بدون آنها گروه ها یا حتی سبک ها پدیدار نمی شدند.
اینها مجموعه ای آهنگ هستند که مهمترین و ماندگار ترین تاثیرات را بر موسیقی گذارده اند. انتخاب تنها ۵۰ آلبوم کار بسیار دشواری بود. چرا باید NWA باشد و پابلیک انمی نه شاید بدین دلیل که تاثیر اولی فراگیرتر بوده است.
چرا Fairport Convention انتخاب شده و The Incredible String Band نه زیرا ما مجبور بودیم مستقیم به سمت آلبومی برویم که تغییر اساسی در فولک راک بریتانیایی ایجاد کرده است و بالاخره اینکه چرا رولینگ استونز در بین آنها نیست زیرا با وجود باشکوه بودنشان، آنها بیشتر فرم موسیقی از پیش داده شده را برداشته و در مسیر آن حرکت کرده اند تا اینکه شکلی اساسا جدید ابداع کنند.

۱ ولوت آندر گراند و نیکو: ولوت آندر گراند و نیکو ۱۹۶۷
این آلبوم اگرچه در ابتدا فروش اندکی داشت، به تدریج تبدیل به تاثیرگذارترین آلبوم راک تاکنون شد. این اولین آلبوم سبک آرت راک دارای فضایی خیال انگیز، تخدیری و افسانه ای قطعه «صبح یکشنبه» بوده که با آزمون های تجربی شنیداری نو و انعطاف ناپذیری درآمیخته و با طرح مشهور اندی وارهول «موز» آراسته شده است. اشعار لورید دنیای بی پروا و هرزه نیویورک زمان وارهول را نمایش می دهند، جایی که مواد مخدر و تجربه های تازه فردی حرف اول را می زند. دنیایی تکان دهنده و میخکوب کننده. بدون این آلبوم افرادی مانند دیوید بووی، راکسی موزیک، Siouxsie و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۲ بیتلز: Sgt Pepperشs Lonely Hearts Club Band ۱۹۶۷
هستند کسانی که آلبوم هایی مانند هفت تیر ۱۹۶۶ یا آلبوم سپید ۱۹۶۸ را به عنوان برترین اثر گروه بیتلز انتخاب کنند. اما این آلبوم قالب کوچک تر و اختصاصی تری برای موسیقی پاپ به عنوان یک شکل هنری ایجاد کرد که تا قبل از آن کالای احمقانه، بی اهمیت و ناپایداری برای نوجوان ها بود. در زمانی که گروه های پاپ به شکلی مصنوعی و قالبی کارهای یکدیگر را کپی می کردند، ملودی های روان پل مک کارتنی که جورج مارتین آن را تولید کرد مجموعه ای از اصوات را پدید آورد که نشان می داد آزمودن ناآزموده ها نه تنها به خلق ایده های جدید منجر می شود بلکه موفقیت اقتصادی چشمگیر و همیشگی را به دنبال دارد. این آلبوم، موسیقی دهه ۶۰ را تعریف کرده و به سبکی که اصطلاحا به راک سپید معروف است، اعتبار بخشیده است. بدون این آلبوم، موسیقی پاپ ماهیتی متفاوت پیدا می کرد.
۳ کرافت ورک: Trans Europe Express ۱۹۷۷
در بحبوحه غوغای موسیقی پانک، این آلبوم خلاقانه، متفکرانه، یکدست و ترکیبی تاثیر بسیاری بر هم عصرانش گذارد. موسیقی کرافت ورک از دل ایده ها و تجهیزاتی بیرون می آمد که بیشتر مرهون علم و فلسفه بودند تا هنر و سرگرمی. این آلبوم که نوعی سرود پیروزی برای زیبایی جنبش ما شینیسم از یک سو و تمدن اروپایی تبار از سویی دیگر به شمار می آمد، اثری عالی و پر از تحرک بود. روشنفکران آلمانی کرافت ورک با به خدمت گرفتن موسیقی سیاهان آمریکا، سبک موسیقی الکترونیک جدید را به اوج خود رساندند.
بدون این آلبوم تکنو و هاوس هرگز به وجود نمی آمدند، پت شاپ بویز شکل نمی گرفت و… این فهرست بی انتها است.


۴ Straight Outta Compton: NWA ۱۹۸۹
NWA همچون پابلیک انمی اما با چشم اندازی سیاه تر با نگاه صریح و خشن خود به آشکار ساختن واقعیات فرهنگ گانگستری غرب وحشی پرداخت. موسیقی این گروه با گزارش های شنیداری نظیر شلیک گلوله، بی سیم پلیس و آژیرها همراه بود. آلبوم Compton سرآغاز سبکی از موسیقی است که موفق ترین در ۲۰ سال اخیر به شمار می رود: گانگستر رپ. سبکی که محصول کاملا جدیدی به دنیا عرضه کرد و همچنین به طرفداران خود جرات اعتراض به شرایط روز داد که باعث بروز آشوب های سال ۱۹۹۲ در لس آنجلس شد.
آهنگ های این آلبوم سراسر انتقاد و اعتراض نسبت به دستگاه های دولتی به خصوص پلیس FBI است.
بدون این آلبوم گروه هایی مانند امینم و فیفتی سنت به وجود نمی آمد.
۵ رابرت جانسون: King of the Delta Blues Singers ۱۹۶۱
به گفته اریک کلاپتون، رابرت جانسون مهم ترین خواننده سبک بلوز تا به امروز است. جانسون فردی به شدت منزوی بود، که زندگی کوتاه و مرگ اسرارآمیزش او را تبدیل به اسطوره کرد. در مورد او گفته شده است که روحش را در ازای قدرت انگشتانش در یکی از جاده های می سی سی پی به شیطان فروخت جانسون تنها ۲۹ آهنگ ضبط کرد، اما این آلبوم به سرعت به سنگ محک بلوز بریتانیایی تبدیل شد.
بدون این آلبوم گروه هایی مانند رولینگ استونز، کریم و لدزپلین به وجود نمی آمدند.
۶ ماروین گای: Whatشs going on ۱۹۷۱
مسیر کاری ماروین گای هیچ گاه نشانی از آن نداشت که او روزی آلبومی ارائه دهد که درگیر مسائلی مانند حقوق بشر، جنگ ویتنام یا یهودیت باشد. در آلبوم Whatشs going on علاوه بر مضامین، موسیقی و صدای تیز خود او نیز شگفت انگیز است. این آلبوم به نوعی سرآغاز حرکت به سوی آگاهی دادن های اجتماعی به شمار می آید. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Innervisions استیوی واندر یا سوپر فلای کورتیس میفیلد به وجود نمی آمدند.
۷ پتی اسمیث: اسب ها ۱۹۷۵
چه کسی می پنداشت آغازکننده بخشی از پانک راک یک دختر باشد او یک شاعر، غیرمتجانس با محیط و اهل نیویورک بود. پتی روح کیت ریچاردز و باب دیلن را در قالب زنانه خود زنده کرد و با آلبومی عجیب، هیجان آلود و تب زده مشعل پانک نیویورک را روشنایی بخشید. طرح روی جلد این آلبوم، پتی را با چهره ای سنگ شده و مردانه نشان می دهد که به تماشاگر زل زده است. این طراحی تاثیر قاطعی بر نوع برخورد صنعت موسیقی با هنرمندان زن گذارد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند REM، پی جی هاروی و ریزر لایت شکل نمی گرفتند و ستارگان زن موسیقی پاپ مانند مدونا به وجود نمی آمدند.
۸ باب دیلن: Bringing it all back Home ۱۹۶۵
اولین آلبوم فولک راک شاید. به طور قطع اولین نشانه های ظهور شاهکاری که بعدها به نام Like a Rolling Stone پدیدار شد. این آلبوم که در سال های اوج پاپ راک ارائه شد، اشعار وهم آلود را با موسیقی راک اندرول درآمیخت. در آهنگ افتتاحیه آلبوم، دیلن هم ادای احترامی به چاک بری و بیتس کرده و هم به شکل پیش دستانه به استفاده از بازی کلمات مانند آنچه در موسیقی رپ می شنویم، پرداخته است. بدون این آلبوم راک مدرن که خود دیلن توسط این آلبوم و آلبوم Highway 61 Revisited اختراع کرد به وجود نمی آمد.
۹ الویس پریسلی: الویس پریسلی ۱۹۵۶
نخستین آلبوم سلطان پاپ در واقع نخستین مثالی است که چطور با وارد شدن به دنیای شور و شوق مخاطب جوان می توان به پول رسید با شیوع بیماری «پریسلی پرستی» کمپانی RCA به طور همزمان آلبوم ها، تک آهنگ ها و صفحه هایی را منتشر کرد که روی جلد همه آنها چهره پریسلی نقش بسته بود. فروش این آلبوم برای اولین بار مرز میلیون دلار را برای کمپانی ها ترسیم کرد.
بدون این آلبوم نه King به وجود می آمد، نه جنون راک اندرول و شاید نه اولین آلبوم بیتلز.
۱۰ بیچ بویز: Pet Sounds ۱۹۶۶
آلبوم «صدای حیوانات» با جایگزین شدن با آلبوم Sgt Pepperشs بیتلز به نظر بسیاری از منتقدان به عنوان برترین آلبوم در تمامی زمان ها انتخاب شده است. این آلبوم زمانی که سایر اعضای گروه در تور به سر می بردند، توسط برایان ویلسون یکی از اعضای گروه در خلوت ساخته شد، بنابراین بیشتر باید یک آلبوم تک نفره محسوب شود. زیبایی این آلبوم فقط در نبوغ آهنگسازی و ابداعات نوازندگی خلاصه نمی شود، بلکه صدای بی نظیر خواننده و اشعار غمگین و باشکوه، به زیبایی آن افزوده است. بدون این آلبوم از کجا می توان شروع کرد گروه بیتلز تاثیر این آلبوم را بر آثار خود تصدیق کرده اند. باب دیلن نیز صدای ویلسون را بسیار ستوده و آن را اعجاب انگیز می داند.
۱۱ دیوید بووی: The rise and fall of ziggy stardust and the spiders form mars ۱۹۷۲
ترکیب انقلابی هارد راک و Glam pop نگاه و احساسی فرازمینی به آلبوم دیوید بووی و همزاد لوندش ziggy داده است. تاثیر این آلبوم فقط در پیدایش مد موهای نارنجی رنگ فضانوردان عنکبوت مانند نبود، بلکه مهمتر از آن، آموزش خلق کردن مجموعه ای از عکس و تصویر بود که بتواند طرفداران را شیفته خود کند. بدون این آلبوم گروه های بزرگی مانند ### پیستونز، پرنیس، دوران دوران، بوی جورج، کیس، بن جووی البته آهنگی مانند Bohemian Rhapsody به وجود نمی آمدند.
۱۲ مایلز دیویس: Kind of Blue ۱۹۵۹
نمونه کمیابی از تحول در موسیقی که تقریبا همه آن را می پسندیدند. آلبومی آرام و دوست داشتنی که از سبک موسیقی رایج زمان خود Hard Pop فاصله بسیاری گرفت. اثرات این آلبوم بر اسلوب موسیقی ایجاد سبکی تازه، مطبوع، دست یافتنی و به طرز عجیبی پر معنی بود. سایرین استفاده های بسیاری از این سبک کرده و «مدال جز» براساس دستور العمل آن به وجود آمد.
بدون این آلبوم صدای خوشایند و آشنای ترومپت در پس زمینه میلیون ها نمایش رادیویی و مستند تلویزیونی شنیده نمی شد.
۱۳ فرانک سیناترا: Songs for swiging lovers ۱۹۵۶
سال قبل از این آلبوم سیناترا اثری ارائه داد که آن را اولین آلبوم مفهومی پاپ می دانند و آلبوم سال ۵۶ در واقع متمم و مکمل آن به شمار می آید. مجموعه ای از سرود های شاد درباره عشق. اجراهای زیبا و نشاط انگیز آهنگ هایی مانند Iصve got you under my skin از یک سو معرف شخصیت دوست داشتنی سیناترا بود و از طرف دیگر آلبوم را به صدر اولین جدول برترین آلبوم های انگلستان کشاند. بدون این آلبوم ایده «خواننده به عنوان مترجم آهنگ» شکل نمی گرفت.
۱۴ جانی میچل: آبی ۱۹۷۱
اگرچه آلبوم کارول کینگ در این دوره به عنوان پرفروش ترین آلبوم معرفی شد، آلبوم آبی تاثیرات بسیار قوی تری بر موسیقی راک اوایل دهه هفتاد گذارد. جانی بسیار صادقانه و صمیمانه احساسات خود را درباره عشق، خیانت و ناامنی های احساسی با مخاطب در میان می گذاشت. اشعار ساده، لطیف و ماهرانه این آلبوم آن را به عنوان الگویی برای نوعی بازگویی احساسات زنانه قرار داد. بدون این آلبوم افرادی مانند توری آموس و فیونا اپل ظهور نمی کردند. این آلبوم تاثیر قابل توجهی نیز بر آثار اولیه الویس کاستلو و پرنیس داشته است.
۱۵ برایان انو: Discreet Music ۱۹۷۵
گفته می شود که برایان انو لحظه ای که در بیمارستان بستری بود و توانایی دسترسی به رادیویی که صدایش را خیلی آهسته و از دور می شنید، نداشت به نوعی ابداع دست زد که می توان نام موسیقی محیط را به آن داد. این ابداع نه تنها شرایط او را در گروه راکسی موزیک تغییر داد، بلکه زمینه پیدایش موسیقی الکترونیک راک را فراهم کرد. بدون این آلبوم، افرادی مثل ویلیام اربیت، ارب و جوانا مولینا وجود نداشتند و صداهای انعکاسی گیتار در آثار U2 به وجود نمی آمدند و آهنگ Low or Heroes دیوید بووی ساخته نمی شد.
۱۶ آرثا فرانکلین: هیچ گاه مردی را مانند تو دوست نداشتم ۱۹۶۷
«ا. ح. ت. ر. ا.م. معنای این کلمه را در درون من کشف کن.» آیا شعری قوی تر از این را در میان اشعار سرایندگان زن دیده اید فرانکلین با آلبوم خود یک باره در تمامی احساسش را به روی مخاطبش گشود و خیلی زود خود و آلبومش را به الگوهای افتخار سیاهان آمریکایی تبدیل کرد. بدون این آلبوم افرادی مانند تینا ترنر، ماریا کری و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۱۷ Raw Power :The stooges ۱۹۷۳
این آلبوم توسط دیوید بووی تهیه شد و او همچنین کسی بود که به تشکیل دوباره گروه کمک فراوانی کرد. گروه البته به دلیل اجراهای زنده دو آلبوم اولش تبدیل به افسانه شد، اما Raw Power با وجود فروش کمی که در ابتدا داشت، مدتی بعد از طرف تمامی گروه های پانک بریتانیایی به تاثیر گذار ترین آلبوم در این سبک معرفی شد. بدون این آلبوم پانک جایگاه ویژه ای در بریتانیا نداشت و گروه هایی مانند ### پیستونز که آهنگ NOFUN را نیز دوباره اجرا کرد و بعد ها رایت استراپز به وجود نمی آمدند.
در یک نظر کلی آلبوم تعریفی است که در قرن بیستم۱۸ London Calling: The Clash ۱۹۷۹
بهترین آلبوم پانک یا ناقوس مرگ آن در این آلبوم دوگانه، The Clash ریشه های راک خود را با علاقه اش به موسیقی لاتین درآمیخت و از دنیایی که در آن به وجود آمده بود فاصله گرفت. این آلبومی بود که به پانک که تاکنون به عنوان موجی بدقلق و جنون آمیز به شمار می آمد سندیت داد. این آلبوم با پرداختن به موضوعاتی مانند جنگ های داخلی اسپانیا دیدگاه های سیاسی چپ گرایانه را به درون موسیقی مد روز پانک وارد کرد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Maniac Street Preachers، گرین دی یارانسید تشکیل نمی شدند. آیا واقعا علاقه به موسیقی لاتین بدون وجود این آلبوم تا این حد افزایش می یافت
۱۹ مری جی بلیج: Whatصs the ۴۱۱ ۱۹۹۲
قبل از مری، سبک B&R هنوز قاطعانه به عنوان بخشی از Soul و جز به شمار می آمد. ظهور هیپ هاپ، این آلبوم بلیج و آثار استاد او P Diddy عواملی بودند که به B&R جایگاهی قابل توجه داده و آن را معرفی کردند.
بدون این آلبوم B&R و Soul از یکدیگر جدا نمی شدند و به همین دلیل گروه هایی مانند TLC، بیانس، آشانتی و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.

۲۰ Sweetheart of the: The Byrds Rodeo ۱۹۶۸
به گفته بسیاری این آلبوم توانست با خلق یک موجود پیوندی به نام کانتری راک، مانع فرهنگی بین دو گروه اسیدی های موبلند صلح طلب موعظه گر و پرچمداران جوانان خوب قدیمی را از میان بردارد. پیوند صداهای ناهموار گیتار و صدای نرم و یکنواخت خواننده، همراه با سنت های موسیقی کانتری تمام نگاه ها را نسبت به این دو جریان مخالف تغییر داد. گروه حتی به خاطر آهنگ Grand ole opry موهایشان را کوتاه کردند. بدون این آلبوم آهنگ هایی مانند هتل کالیفرنیا و افرادی مانند ویلی نلسون و شانیا تواین به وجود نمی آمدند.
۲۱ اسپایس گرلز: اسپایس ۱۹۹۶
از لحاظ موسیقایی «اسپایس» نسخه ای اصلی و بدیع نبود، اما سبک Power Girl آن مورد توجه قرار گرفت و نسلی از بیست ساله ها را معرفی کرد که جای خود را خیلی زود در بازار موسیقی پیدا کردند. بدون این آلبوم کم سن و سال ها مورد تایید و توجه دنیای موسیقی قرار نمی گرفتند.

۲۲ کیت بوش: The Hounds of Love ۱۹۸۵
در نگاه اول به این آلبوم کیت را می بینیم که در جنگی علیه خداوند شرکت کرده و در حال غرق شدن است. حال نوع نگاهت را وارونه کن. او را می بینی که شیاطین را از وجود خود می راند و با ملودی تند ایرلندی دیوانه وار حرکت می کند. و همه این اصوات ضبط شده در استودیویی مجهز است که دهه هشتاد در خدمت یکی از زنان نابغه و بی همتای موسیقی دوره خود قرار داده است. بدون این آلبوم موسیقی توری آموس شاید تحولی ایجاد نمی کرد و گروهی مثل Gold Frapp به وجود نمی آمد. ۲۳ آگوستوس پابلو: King Tubby meets Rockers uptown ۱۹۷۶
Dub سبک اختراعی جامائیکایی ها که ترکیبی از دوباره تنظیم کردن آهنگ ها Remix، افزودن صداها و اکوهای مختلف به صدای خواننده بود، به شکل خارق العاده ای در این آلبوم به چشم می خورد. این مجموعه ملودی های فراواقعی به وسیله صدای ملودیکای آگوستوس پابلو به وجود آمده و به شکل آلبوم ارائه شد. بدون این آلبوم واژه هایی مثل Remix و Dj و سبک های هاوس و ریو به وجود نمی آمدند.
۲۴ یوسو اندور: Immigres ۱۹۸۴
اندور ستاره موسیقی سنگال کسی است که درک و دریافت غربی ها نسبت به موسیقی آفریقایی را تغییر داد. او در موسیقی سنگالی انقلابی ایجاد کرده است. ریتم های نامتعادل، ضربه های عجیب، سازهای کوبه ای، اصوات ناموزون هورن ها و صدای قدرتمند و انعطاف پذیر اندور از ویژگی های این آلبوم به شمار می رود. این آلبوم همچنین نقش مهاجران آفریقایی به غرب و مسئله هویت آنها را دوباره مطرح می کند.
بدون این آلبوم شاید اندور هرگز با پیتر گابریل ملاقات نمی کرد، آفریقایی ها شاید هرگز در Live8 حضور نمی یافتند و مهمتر اینکه World Music به عنوان بخشی از موسیقی مورد توجه موسیقیدانان غربی قرار نمی گرفت.
۲۵ جیمز براون: Live at the Apollo ۱۹۶۳
این آلبوم زنده هنوز بهترین نمونه اجرای قوی موسیقی Soul به شمار می آید. این اجرا جیمز براون را به درون جریان اصلی این سبک سوق داد و راه را برای کارهای بعدی او گشود. آلبوم علاوه بر سازمان بخشیدن به گروه های صاحب سبک موسیقی Soul مانند sly stone و اوتیس ردنیگ، پایه های اولیه یک اجرای پرتحرک را برای مایکل جکسون جوان آماده کرد. بدون این آلبوم سبک های مختلف و قابل توجه هیپ هاپ که مشخصا از براون بیش از هر کس دیگر نمونه برداشته اند به وجود نمی آمدند.
۲۶ استیوی واندر: Songs in the key of life ۱۹۷۶
این آلبوم بر بیشتر خوانندگان سبک Soul مدرن و R&B تاثیر گذارده است. این آلبوم که دارای ۲۱ آهنگ است، گستره وسیعی از موضوعات مختلف احساسی، اجتماعی، معنوی و زیست محیطی را که همگی با نوعی جسارت و چابکی اجرا شده اند دربرمی گیرد. هیچ کدام از دیگر خوانندگانR&B اینچنین گسترده و زیبا به مسائل و موضوعات پیرامون انسان نپرداخته اند. بدون این آلبوم افرادی مانند آلیشیا کیز و جان لژند وجود نداشتند و شعر R&B معاصر بی معنا و پوچ بود.
۲۷ جیمی هندریکس:
Are you Experienced ۱۹۶۷
هندریکس نقطه آغاز نوازندگی گیتار است، با نگاه و سبکی که انگار از سیاره ای دیگر آمده پیوندش با بلوز و psychede lia، زبردستی و حقه هایش در نوازندگی، گیتار و امکانات شنیداری آن را دوباره معنا کرد. آهنگ سومین سنگ از خورشید، هندریکس را به اولین ستاره راک حقیقتا جهانی تبدیل کرد. بدون این آلبوم گیتارنوازان و هنرمندان بلوز راک بی شماری به وجود نمی آمدند، اما بیشتر از این، بدون آلبوم Experienced کسی جیمی را واقعا تجربه نمی کرد
۲۸ Prince and the Revolution: باران ارغوانی ۱۹۸۴
پرینس برای سال های متمادی موفقیت چندانی در موسیقی نداشت تا اینکه این مرد لاغراندام خود را به عنوان یک ستاره فیلم ارغوانی پوش دوباره احیا کرد. مثل مایکل جکسون، او نیز دریافت که بهترین راه جذب مخاطب ایجاد طیف گسترده موسیقایی است: از فانک مینی مالیست آلبوم های قبلی اش تا Volume-at-11 جیمی هندریکس آهنگ باران ارغوانی بالادی ماندگار و کوبنده است که از قضا نمونه ضعیف کریستینا اگرلینا را در میان سایرین به ذهن ما می آورد.
بدون این آلبوم افرادی مانند جانت جکسون، پیچز و مطمئنا بک به وجود نمی آمدند.
۲۹ پینک فلوید: نیمه تاریک ماه ۱۹۷۳
پیوستن به پینک فلوید اوایل دهه هفتاد دشوار به نظر می رسد. هرچه پول لازم باشد داری اما بی فایده است. تا یک بحران وجودی نداشته باشی نمی توانی به اتاق ضبط موسیقی آنها وارد شوی. آثار پینک فلوید تماما به شکلی مثبت تاثیر گذار از آب درآمدند. بدون این آلبوم پراگرسیو راک معنایی نداشت و شاید صدای زمزمه مانند تام یورک شنیده نمی شد.
۳۰آتش را بگیر :The wailers ۱۹۷۳
در کنار The harder they come فیلم و موسیقی متنش، آلبوم آتش را بگیر معنای موسیقی «رگی» را از موسیقی سبک عجیب و عوام پسندانه به موسیقی اسرارآمیز و قدرتمند تغییر داد. سبک عرضه شده در این آلبوم نسخه آراسته و ملایم شده ریف های منهای گیتاری است که باب مارلی، پیتر تاش و بانی ویلر زمانی که مخاطب سفیدپوست نداشتند ارائه می کردند. بدون این آلبوم گروه های بومی آمریکایی مائوری یا آفریقایی موسیقی Reggae و نمونه هایی مانند اسواد یا استیل پالز به وجود نمی آمدند.
۳۱ استون روزز: استون روزز ۱۹۸۹
تا اواخر دهه هشتاد، منچستر مکانی نامطبوع و ناخوشایند برای اهل موسیقی به شمار می آمد. تا زمانی که آلبوم غیرقابل پیش بینی و پرهیجان استون روزز سر از کلوب های آن شهر درآورد. آلبومی پر از الفاظ عجیب و غریب و ریتم ها و اصوات فانکی درام و گیتار که بدون شک بی رقیب بودند. بدون این آلبوم آنچه از استون روزز در DNA تمامی بندهای فانک بریتانیا به جا مانده به وجود نمی آمد.
۳۲ اوتیس ردینگ: Otis Blue ۱۹۶۵
قبل از روی کار آمدن استکس رکوردز و اوتیس ردینگ ایالت های جنوبی فقط مختص سبک کانتری بود. این آلبوم که چند هفته پس از مرگ نابغه ردینگ یعنی سام کوک ضبط شد اوتیس را به عنوان جانشین کوک و به عنوان یک سیاه پوست جوان و موفق معرفی کرد. با پشتیبانی جالب توجه MG و صدای هورنهای مارکی در پس زمینه صدای خش دار اوتیس، این آلبوم Soul را معنا کرد. بدون این آلبوم افرادی مانند آرثا فرانکلین، ال گرین و ترنس ترنت به وجود نمی آمدند.
۳۳ هربی هانکوک: Head Hunters ۱۹۷۳
این آلبوم موسیقی جز را با فانک و R&B پیوند می دهد و این کار را با نوعی اطمینان لذت بخش انجام می دهد و راهکاری کاملا جدید و روشنفکرانه به موسیقی ارائه می کند. Head Hunters سرآغاز نوعی ترکیب نژادی محسوب می شود و سبکی است که حدود سی سال به موسیقی جز حیات تازه ای بخشید. بدون این آلبوم همین بس که بگوییم همه چیز در دنیای جز فانک به این آلبوم برمی گردد.
۳۴ بلک سبث: بلک سبث ۱۹۷۰
در کمتر از سی دقیقه اولین نشانه های ظهور هوی متال سر برمی آورند. تمپوهای سنگین، ریف های چکشی گیتار و صدای جیغ مانند آزی آزبورن، آرنا راک را به دو دهه هفتاد و هشتاد هدیه کرد. بدون این آلبوم سبک گرانج و در پی آن کرت کوبین و اسپینال بک به وجود نمی آمدند و البته برنامه آزبورن ها نیز ساخته نمی شد
۳۵ رامونز: رامونز ۱۹۷۶
به عقیده جویی رامون «شادی» در سال ۱۹۷۴ در موسیقی کاملا از بین رفته بود. برای بازگرداندن آن به عرصه موسیقی جویی و سه برادرش فقط یک آلبوم و ۱۶ آهنگ ارائه کردند. اختصار اولین درس راک نوازان نیویورکی بود که همراه با سرعت، اصوات ناموزون گیتار و اشعار احمق نمایانه ارائه شد. در بحبوحه شکوه و ابهت پراگرسیوراک آلبوم رامونز بازگشتی به سرخوشی های گذشته بود. بدون این آلبوم شادی در موسیقی از بین رفته بود
۳۶ نسل من ۱۹۶۵: The who
The who قبل از اینکه اولین اپرای راک خود به نام «تامی» را ضبط کند، تعداد زیادی تک آهنگ ارائه کرده بود که اکثرا به فضای یٲس آلود و مهار شده جوانان لندن در دهه شصت می پرداخت. آلبوم سال ۶۵، نسل من، با سرودهای اعتراض آمیز خود سبک art-school را به وجود آورد که گرایش جوانان به از بین بردن وضع موجود را نشان می داد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پل ولر، Blur و Ordering Boys وجود نداشتند.
۳۷ خطوط آبی ۱۹۹۱: Massive Attack
با از بین بردن حد و مرزهای رپ، Massive Attack برای به وجود آوردن سبکی موسیقایی سینمایی پیشقدم شد. اعضای این گروه که همگی از مدرسه عالی سیستم های صوتی فارغ التحصیل شده بودند به همراه یک طراح انیمیشن دست به ابتکار زده و با آهنگ فراموش نشدنی سمفونی ناتمام برای همیشه در سبک مدرن کلاسیک
باقی ماندند.
بدون این آلبوم، موسیقی شهرنشین انگلیسی حرفی برای گفتن نداشت و گروه هایی مانند Roots Manuva و دیزی به وجود نمی آمدند.
۳۸ رید یوهد۱۹۹۵: The Bends
به موازات جف باکلی موسیقی رید یوهد هراس آور، متفکرانه و عجیب بود و سبک آن خلاف جهت Lad-Rock که Oasis به راه انداخته بود پیش می رفت. سبکی مبتنی بر اصوات ناشنیده آلات موسیقی که به صدای دهه نود تبدیل شد.بدون این آلبوم گروه هایی مانند
Cold Play، کین و جیمز بلانت به وجود نمی آمدند.
۳۹ مایکل جکسون۱۹۸۲: Thriller
ناب، تکان دهنده نبوغی سرشار از ابتدا تا پایان. مایکل جکسون و تهیه کننده اش کوئینسی جونز ظاهرا عهد بسته بودند که بزرگ ترین و جهانی ترین آلبوم پاپ را خلق کنند. جونز نشانه های راک را به درون Soul و برعکس کشانده و سبکی ایجاد کرده که با جمع اضداد شکلی جهانی یافته است. بدون این آلبوم ستارگان موسیقی پاپ مانند مدونا، جاستین تیمبرلیک و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۴۰ Run DMC: Run DMC ۱۹۸۴
این Run DMC بود که الگوی هیپ هاپ امروزی را ثبت کرد. اولین آلبوم رپ به شکل امروزی به شدت جذاب بود و البته با اشعار اجتماعی اش راه را برای رپ سیاسی و اجتماعی باز کرد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پابلیک انمی، روتز ونس به وجود نمی آمدند.
۴۱ چیک: چیک ۱۹۷۷
انقلابی در موسیقی دیسکو اواخر دهه هفتاد. آلبومی که این سبک را از شکل بی جیزی آن جدا کرده و به عنوان فرمی مجزا برای سه دهه در جداول آلبوم های برتر قرار داد. اعضای اصلی این گروه یعنی نایل راجرز و برنارد ادواردز در آلبوم سال ۷۷ خود اثری ارائه دادند که گروه های بی شماری از جمله دوران دوران و Orange Juice را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. بدون این آ لبوم گروهی مانند Destinyشs Child به وجود نمی آمد.
۴۲ The Smiths: The Smiths ۱۹۸۴
اشتیاق آور، ملودیک، پرسروصدا و بسیار شمالی. اولین آلبوم Smiths تقریبا شبیه هیچ چیز نبود. این آلبوم مخلوطی از ریف های پاپ، پانک و دیسکوی دهه شصت بود که در فرمی خاص خود به هم آمیخته شده بودند. سبکی سحرآمیز که موفقیت بی پایانی برای گروه به همراه داشت و بسیاری سعی در تکرار آن دارند. بدون این آلبوم گروه های بسیاری مانند Suede، Gasis و Libertines به وجود نمی آمدند.
۴۳ پریمال اسکریم: Screamadelica ۱۹۹۱
با این آلبوم این گروه سابقا Indie مشتاقانه به جمع هواداران Dance Music پیوست. این تبدیل با سروصدای فراوان انجام شده و آلبوم جدید در همه جا از خانه ها، ماشین ها و کلوب ها شنیده می شد. Screamadelica نوعی فلسفه لذت گرایی را به جریان موسیقی روز وارد کرد. بدون این آلبوم، فرهنگی به نام Lad-Culture شکل نمی گرفت.
۴۴ ترس از موسیقی۱۹۷۹: Talking Heads
نوعی بذله گویی لطیف و سرخوشانه در بیان Talking Heads درباره جنون زندگی مدرن وجود دارد که افراد بسیاری به خصوص رید یوهد از آن درس گرفته اند. آهنگ آغازین آلبوم فانک را با تم های آفریقایی درآمیخت و راه را برای آهنگ قالب شکن زندگی من در آلبوم بعدی گروه باز کرد.
بدون این آلبوم افرادی مانند تام یورک و آهنگ Graceland پل سایمون به وجود نمی آمدند.
۴۵ ۱۹۶۹ فیرپورت کانونشن: Liege and Lief
آغاز به کار فولک راک انگلیسی. این آلبوم الکتریکی هر چند باعث جدا شدن اعضای این گروه منحصرا فولک شد، اما بدعت جدیدی در این نوع موسیقی به شمار می آمد و راه را برای بسیاری گشود.
بدون این آلبوم گروه های سلتیک مانند Pogues و Waterboys به وجود نمی آمدند.
۴۶ جسارت ۱۹۸۱: The Human League
تا قبل از این آلبوم، سینتی سایزر فقط مخصوص موسیقی تشریفاتی و گاه مذهبی بود. این گروه سبکی نوآور با عنوان Feminise d Electronica به وجود آورد که دو خواننده زن و دو ساز عجیب که صدایی جیرجیرمانند از خود تولید می کردند آن را معرفی کردند. بدون این آلبوم گروه های پاپ سینتی سایزری به وجود نمی آمدند.
۴۷ نیروانا ۱۹۹۱: Nevermind
بسیاری بر سر این موضوع که شاهکار نیروانا تغییری در موسیقی به وجود آورده است بحث می کنند، اما Nevermind همچنان با قدرت بسیار می تازد. لحظه ایجاد تحول آنجا است که راک زیرزمینی و بددهان آمریکایی خود را به درون جریان موقر و آرام موسیقی تحمیل می کند و موفق می شود جای خود را باز کند. بدون این آلبوم سبک راک سیاتلی، سبک Britpop و گروه هایی نظیر Alice in Chains و Pete Doherty به وجود نمی آمدند.
۴۸ ۲۰۰۱ The Strokes: Is this it?
پنج مرد جوان و زیبا سروصدای تلویزیون را با ولوت آندر گراوند و درآمیخته و به هزاره جدید وارد کردند. آنها به وسواس دائمی راک داشتن موسیقی به همراه اوقات خوش، نیروی تازه ای وارد کردند. بدون این آلبوم گروه هایی مانند فرانتز فردیناند و Libertines به وجود نمی آمدند.
۴۹۱۹۸۹: De La Soul3Feet high and Risingت
این آلبوم ده سال بعد از ظهور هیپ هاپ آن را دوباره زنده کرد، با ریتم های سبک و صداهای غیرمعمول خود شکل جدیدی از این موسیقی را ارائه داد و برچسب Hippy را نیز به آن افزود. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Jungles Brothers و PM Dawn به وجود نمی آمدند.
۵۰فرکانس ها ۱۹۹۱: LFO
این آلبوم در نوع خود شاهکار به شمار می آید، آلبومی که نسخه های اولیه و اصلی کرافت ورک را به شکل روز درآورد و هاوس، اسید و هیپ هاپ را به هم درآمیخت و موسیقی Dance ناب را به مشتریانش عرضه کرد. بدون این آلبوم موفقیتی در انتظار گروه هایی مانند Orbital، Leftfield، Underworld، Chemical Brothers و Aphex Twin نبود.

منبع: آبزرور